Bakgrund


För att överhuvudtaget komma på tanken att starta igång ett sådant här projekt krävs troligtvis erfarenhet av modelljärnvägar. Antingen egen eller någon annans.


Modelljärnväg på 1990-talet

Min erfarenhet kommer från åren på 1990-talet då jag under de äldre barnaåren byggde upp min första modelljärnväg tillsammans med pappa. På den tiden var det i alla fall lite vanligare än i dag att barn kunde ”leka med tåg”. I välsorterade varuhus och leksaksaffärer kunde man hitta ett standardutbud av Märklin, Roco, Fleischmann och Lima-produkter.

Fleischmann

Pappa hade Fleischmann på 1960-talet och för mig blev det detsamma på 1990-talet.

Fleischmanns katalog från 1992.

Fleischmanns utbud av svenska ellok 1992, ett RC-lok samt de bruna vagnarna.

Märklin

Märklin var aldrig ett alternativ för mig eftersom det inte är kompatibelt med Fleischmann.

Märklinkatalogen 1989. Älskar den präktiga bilden på omslaget.

Märklins utbud av två svenska ellok då 1989.

Roco

Roco och delvis Lima blev mitt fokus då. Räls, växlar, transformator, lok och vagnar kom därifrån.

Jag minns att jag köpte mitt första blå Roco RC-lok högst upp i Åhléns i Stockholm.

Hobbybutiker

Det fanns ett relativt stort utbud av hobbyaffärer med fokus på modelljärnväg i Stockholm i början av 1990-talet.

Jag åkte ibland in med en kompis till Stockholm för att hänga på MJ Hobby Experten på Malmskillnadsgatan (bild ovan)/Folkungagatan (finns kvar med på ny adress) och Eskader på Östermalm (finns kvar).

Här är modellhusutbudet på MJ Hobby Experten som jag kunde stå och dregla över. Faktum är att samma hus finns fortfarande, men Pola har gått upp i Faller.

Några av björkarna på anläggningen fanns redan i min pappas ägo 1964…

… staketen likaså.

Modelljärnväg idag

Idag är marknaden en helt annat. Idag är det farbröder och en och annan tant som ”leker med tåg”. Det är faktiskt okej att leka även som vuxen. Utanför Ängelholm fanns fram till januari 2024 Eurohobby (numera i Billinge). Tacksamt nära när man bor i Halmstad. I Göteborg finns Hobbycenter.

Tillbaka till det här med erfarenhet. Lok, vagnar och räls såldes av när jag blev tonåring och det inte längre kändes okej att ”leka med tåg” men alla modellhus, och allt landskapsmaterial blev sparat i några stora flyttkartonger.

Nytt möter gammalt – Fleischmanns katalog 2023 framför 1992 års utgåva. Man har återgått till den gamla loggan på nya katalogen.

Att sätta igång

I nästan 30 år låg allt nerpackat tills jag en dag för ett par år sedan öppnade upp kartongerna igen och lät mina barn får undersöka. Och där fastnade vi.

I julklapp för ett par år sedan fick barnen ett par suspekta paket med ”räls” i. De hade aldrig sett något liknande förut.

De öppnade ett par paket till, och där ett RC-lok och några bruna SJ-vagnar från Lima. Allt köptes begagnat på Tradera och med tanke på att det är barn som ska leka med det, av lite billigare fabrikat.

Vi leker oss fram. Bekantar oss med alla de hus som finns sedan tidigare, både från min barndom och pappas. Här någonstans väcks energin att verkligen våga ta steget att åka och köpa en stor skiva för att kunna börja bygga något mer permanent. Det är nu planeringen sätter igång. I bakgrunden syns vår första landskapsskapelse, ett väldigt spetsigt berg.

Skivan och upphängningen

Skivan som banan byggs på är 215 lång och 120 cm djup. Men för att skivan skulle få plats upp i trappan till övervåningen fick vi dela upp den i två delar för att sedan sättas ihop igen.

Under nästan ett års tid vilade den provisoriskt på ett par bockar innan vi tillslut kom till skott och fick den placerad på ett underrede med hjul. Processen att bygga den konstruktionen kan ni läsa om här >>